
Prison Break er en amerikansk TV-serie som ble produsert og skapt av Paul Scheuring. Serien hadde premiere på tv-kanalen Fox, 29.august 2005. Serien kom til Norge ett år etterpå, og ble en stor suksess. Serien var egentlig på bare 13 episoder, men på grunn av den store suksessen ble den forlenget med flere sesonger. TV-serien går under sjangerne spenning, drama og thriller, og gjennom de fire sesongene blir vi kjent med flere TV-stjerner. Hovedpersonene blir spilt av Wenworth Miller som Michael Scofield og Dominic Purcell som Lincoln Burrows.
Handling
Serien handler om at Lincoln blir uskyldig dømt til døden for drapet på broren til visepresidenten i Amerika. Den eneste som tror på at Lincoln er uskyldig, er broren hans, Michael. Michael er en ingeniør og ses på som et geni. Han begynner derfor å planlegge og redde broren ut fra et av USAs farligste og strengeste fengsler før det er for sent. Han lager en detaljert plan om hvordan han skal få broren ut fra fengselet, som blant annet å tatovere fengselets blueprint over hele kroppen. Michael begår et væpna ran i en bank for å komme seg inne i det samme fengselet som broren sitter i. Han lykkes med dette, og med hjelp fra utsiden og en gjeng med andre innsatte i fengselet, ser vi hvordan Michael ofrer sitt liv for brorens uskyldige dom. Dette er kort fortalt om hva første sesong handler om. Hva de tre neste sesongene handler om vil jeg ikke røpe fordi alt avhenger av hva som skjer i første sesong. Klarer Michael å gjennomføre planen sin? Og hva skjer hvis de faktisk klarer å rømme fra fengselet? Alt dette får du svar på i første sesong, og det er første sesong jeg kommer til å konsentrere meg mest om i denne analysen.
Det er vanskelig å finne videoer/klipp fra serien som har bra kvalitet. På traileren under får du et lite inntrykk av hva første sesong går ut på (og hva jeg fortalte ovenfor). Videoen er dubba på spansk, men tekstet på engelsk, så jeg håper du forstår.
Virkemidler/effekter
Siden Prison Break er en spenningsserie. Hele serien er bygget opp på spenning, og spenningen rundt de forskjellige hindringene de må igjennom inne i fengselet for å klare å rømme. Det er mange følelser, inntrykk, tanker og meninger som skal formidles fra til oss tv-seere. Det er dette som er så positivt med serie/film, at bilder kan beskrive så mye på kort tid. På noen få sekunder oppfatter vi og ”analyserer” de forskjellige øyeblikkene for oss selv på grunn av de filmatiske virkemidlene/effektene som blir brukt. Dette skal jeg fordype meg litt mer på – hvilke filmatiske virkemidler/effekter blir brukt slik at vi oppfatter scenen/klippet på den måten vi gjør.
Som jeg har nevnt tidligere, er det vanskelig å finne noen bra klipp fra denne serien. Spesielt vanskelig var det å finne et klipp som viser spenningsnivået i de forskjellige scenene. Jeg fant likevel dette klippet, som viser en konflikt mellom to innsatte. Jeg skal analysere denne scenen og se hva slags virkemidler som er tatt i bruk for å få fram spenningen og følelsene mellom disse to personene.
Klippet starter med at John Abruzzi kommer inn døra. John Abruzzi er en av de med mest makt inne i fengselet, og vi ser at flere av hans ”tjenere” bruker vold mot en annen innsatt som blir kalt T-bag. Både Abruzzi og T-bag er med og hjelper Michael til å fullføre sin plan om å redde broren ut av fengselet. Problemet er at T-bag er ikke til å stole på, og de vil ikke ha han med som en del av planen om å komme ut lengre. Derfor truer Abruzzi T-bag slik at han skal melde seg ut.
Når Abruzzi har kommet inn i rommet, vinkler de kameraene slik at vi ser opp på Abruzzi og ned på T-bag (overvinkler). Dette gjør at vi får et inntrykk av at Abruzzi er større og sterkere enn T-bag. Vi får en følelse av at Abruzzi har overtaket. Abruzzi drar fram en kniv og det kommer med en gang lyd som får fram spenningen rundt kniven. I de neste sekundene fortsetter lyden slik at vi aldri vet når Abruzzi skal bruke kniven mot T-bag. De snakker sammen og samtalen mellom dem blir intens. Abruzzi blir sint, kameraet zoomer inn på ansiktet slik at vi får med alle ansiktsutrykk(normalperspektiv). Dette gjør at spenningen bygger seg opp enda ett hakk. Spenningen fortsetter mellom dem, og når de begynner å komme til enighet, stiger musikken. Når de har kommet til enighet stopper musikken helt opp. Spenningen er over og Abruzzi går mot døra, på vei ut. T-bag reiser seg opp, og tar ut et barberblad av munnen. Når han tar ut barberbladet, zoomer kameraet inn på barberbladet og lyden kommer tilbake, lyset glinser i barberbladet som får fram at det er et skummelt våpen. Spenningen er på noen få sekunder bygget opp igjen. T-bag kjærer over strupen til Abruzzi, og nå er lyden mer dramatisk enn det den var sist. Det siste vi ser er at Abruzzi ligger, blødende på gulvet, hjelpesløs. Kameraet zoomer ut på Abruzzi i fugleperspektiv, og vi får følelsen av at vi drar fra han.
Gjennom dette klippet har vi altså sett at man kan ta i bruk filmatiske virkemidler/effekter som kameravinkler og musikk/lyd som jeg har konsentrert meg mest om, for å få fram følelser, stemning eller et poeng i en film - i dette tilfellet en tv-serie. Virkemidler og effekter som bildeutsnitt, lyssetting, dialog og ikke minst skuespillet mellom karakterene er også viktige filmatiske virkemidler/effekter for å få fram det viktigste i en scene.
Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Prison_Break
http://ndla.no/nb/node/75968
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar